Een gebruiks- vriendelijke website. Hoe dan?

Usability, of, in gewoon Nederlands, gebruiksvriendelijkheid van in dit geval je website, is van essentieel belang voor je online succes.

 

Wat maakt een website gebruiksvriendelijk? Het antwoord op deze vraag begint bij de bereikbaarheid. Goede kwaliteit hosting, met een beveiligde verbinding, zorgt voor een snelle website, die direct verschijnt en altijd online is.
Daar heb je alleen wat aan als de website makkelijk te vinden is natuurlijk, maar vindbaarheid is weer een onderdeel apart, daarover later meer, of, wanneer je nu al antwoorden wilt maak ik daarvoor graag een afspraak met je.

 

We gaan er voor nu even van uit dat de vindbaarheid van de site goed is, de hosting op orde dus de site bereikbaar, en we komen zonder problemen aan op “home” de beginpagina van de website, of via Google op een andere pagina van de site, en dan?
Iedereen zoekt op het internet met een bepaalde reden. Men wil vragen beantwoord krijgen, een oordeel bevestigd krijgen, een aankoop doen, zien met welke persoon ze morgen een afspraak hebben, etc. etc.
Het is dus belangrijk om in kaart te kunnen brengen wat de voornaamste redenen zijn voor een bezoek aan jouw eigen site. Deze redenen moeten vervolgens op een eenvoudige, duidelijke manier, en vrijwel direct op de site te vinden zijn en dit alles verpakt in een, en dat is het toverwoord voor Google: logische indeling en een knappe, aantrekkelijke website. Alleen dan zal je bezoeker verder klikken en op de site blijven.

 

De hele dag door worden we namelijk overspoeld met informatie, krijgen we prikkels, signalen, piepjes van smartphone, computer, reclame op radio, tv etc. We zijn dus erg snel afgeleid en gewend om alles vlug binnen handbereik te hebben. Heb je bovenstaande dus niet goed op orde is de kans groot dat je bezoeker afhaakt en op zoek gaat naar een snellere, handigere manier om te krijgen wat hij hebben wil.
Heb je het wel goed voor elkaar en wordt er doorgeklikt, dan moet de informatie de moeite waard zijn om te lezen/delen/liken/printen. Oftewel; killer content. Ook is het commercieel handig om de informatie zo in te richten dat deze zeker volledige is (let ook op de juiste benaming van de URL ivm vindbaarheid van die specifieke pagina in antwoord op een zoekopdracht, de kans is groot dat Google hem toont als topresult in een wit, Wikipedia achtig kader!) maar niet compleet! Ergens kun je het beste een actiepunt inbouwen zodat er contact opgenomen kan worden met jou en je de complete vraag kan beantwoorden, de oplossing kan bieden etc.
Ook deze actie moet eenvoudig te nemen zijn door je bezoeker. Denk dan aan een direct-bellen knop, of een slim formulier.

 

Wij hopen dat je met bovenstaande tips aan de slag kunt om meer resultaat te krijgen uit je website! Hulp nodig of vragen? Wij zitten voor je klaar hier op het Minervum in Breda! Voor onze contactgegevens klik hier!

Groeten, team Silverfish