Tips & updates > SEO in 2021: 3 tips!

SEO in 2021: 3 tips!

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Een groot deel van het online verkeer begint bij een zoekmachine en in ons land gebruiken we daarvoor in de meeste gevallen Google. In de afgelopen jaren is er nogal wat veranderd in de manier waarop we zoeken. Van desktop naar tablet en smartphone. Inmiddels gebruiken we niet alleen zoekwoorden, maar stellen we ook vragen aan Google. Het doel van SEO is het positief beïnvloeden van de resultaten van zoekopdrachten. Daarom is het belangrijk om continu met je website bezig te blijven. Door slim en met regelmaat aandacht te besteden aan SEO, zorg je ervoor dat je site blijft scoren in de zoekmachine. En voorkom je dat je terugzakt naar een lage(re) positie. SEO kost tijd, maar is wel een gratis manier om bezoekers naar je site te trekken en klanten te scoren.

SEO in 2021

SEO verandert continu. Deels omdat we zelf anders zoeken en deels omdat Google bepaalt dat de regels wijzigen. Zo kon je een aantal jaar geleden nog gemakkelijk ‘scoren’ met het verwerken van veel zoekwoorden in de tekst. Daardoor lukte het websites soms om een eerste plek te veroveren op Google, maar voor de bezoeker was de webpagina nogal onleesbaar. Inmiddels hecht de zoekmachine meer waarde aan kwaliteit en ‘kent’ Google de trucjes. Daar scoor je dus niet meer mee en je kunt er zelfs voor gestraft worden. Maar hoe pak je dit dan wel aan?

1.     Optimaliseer je teksten

Ga aan de slag met je teksten. Die heb je al op je website staan, maar het heeft 3 voordelen om er nu weer naar te kijken:

1.     Google vindt statische sites waar niets op gebeurt minder relevant;
2.     Het dwingt je om eens kritisch te kijken naar de inhoud;
3.     Je kunt meteen een aantal slimme wijzigingen aanbrengen in je teksten waarmee je in 2021 beter scoort.

Google is slimmer dan je denkt. De zoekmachine kan verbanden leggen, kent synoniemen, vult zinnen aan en weet dat tikfouten in een zoekopdracht gebruikelijk zijn. Verplaats je in de bezoekers die je naar jouw site wil trekken. Waar zoeken zij naar op Google? Welke zinnen tikken ze in? Er zijn verschillende tools om hierachter te komen. Natuurlijk je eigen inzicht, maar ook een uitgebreid onderzoek naar relevante zoektermen en synoniemen is handig. Kijk kritisch naar de koppen en alinea’s op de verschillende pagina’s. Maak gebruik van H2 (header 2) voor de alinea’s en H3 voor tussenkoppen. H1 gebruik je alleen voor de titel. Vermijd jargon, gebruik de woorden die je bezoekers gebruiken. Leg de teksten eens voor aan iemand die jouw bedrijf en branche niet kent.

2.     Weet wat Google wil zien en lezen

Google indexeert websites niet alleen op tekst, maar doorzoekt ook afbeeldingen. En daar kun je slim op inspelen. Je hebt ongetwijfeld verschillende afbeeldingen, foto’s en misschien ook downloadbare documenten op je site staan. Geef deze allemaal een relevante naam (dus niet IMG6780) en vul ook de titel, alt-tekst en omschrijving in. Eigenlijk zijn dit namelijk allemaal kansen om mee te scoren.

Ga na welke content er nog mist op je site. Welke informatie wil je bezoekers geven om hen optimaal te informeren over je producten en/of diensten? Er zijn verschillende contentsoorten die je kunt gebruiken. Je ontdekt na een tijdje vanzelf waar je bezoekers blij van worden.

Voorbeelden van contentsoorten:

  • Blogartikelen over relevante onderwerpen: van actualiteit tot handige tips of uitleg over bepaalde producten of diensten;
  • Video’s worden steeds belangrijker. We kijken graag naar bewegend beeld. Zorg er wel voor dat de video’s die je plaatst een professionele uitstraling hebben. Het kan zomaar de eerste indruk zijn die een bezoeker van je bedrijf krijgt;
  • Wissel korte en lange teksten op de site af. Maak informatieve pagina’s met relatief veel woorden en korte teksten die snel lezen en de bezoeker moeten aansporen om door te klikken.

 

Misschien vind je het lastig om te bedenken waarover je moet schrijven. Ga op zoek naar een SEO-tekstschrijver of marketingbureau om je hierin te adviseren. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos!

3.     Ga aan de slag met je meta-omschrijvingen

Vergeet niet om zelf een relevante meta-description te schrijven voor elke pagina op je site. Bedenk dat dit eigenlijk een gratis advertentie is voor de pagina. Hier moet je de pagina ‘verkopen’, de bezoeker motiveren om erop te klikken. Je hebt maximaal 164 karakters tot je beschikking, dit is wat op desktop wordt getoond. Voor smartphones heb je ‘maar’ 130 karakters. Zet daarom de belangrijkste informatie in de eerste 130 karakters. Gebruik eventueel emoji om op te vallen (niet te veel, het moet gaan kermis lijken). Deze moet natuurlijk wel passen bij wat je doet. Realiseer je dat Google ook kijkt naar het doorklikpercentage bij de zoekresultaten. Met een goede omschrijving en titel kun je nu misschien lager staan dan je concurrent, als er vaker op wordt geklikt ga je vanzelf omhoog.

Vergeet niet dat continu bezig blijven met SEO niet alleen nodig is, maar ook leuk! Het houdt je scherp op wat je doet en wat bezoekers willen lezen en zien. Nog leuker is het om te merken dat je ermee scoort. Het loont echt om je te verdiepen in SEO of iemand in de arm te nemen om te ondersteunen. Begin bijvoorbeeld nu alvast met het opstellen van een marketing/contentkalender voor de komende maanden.

Met dank aan onze gastredactrice; Irene Boskma, onze vaste tekstschrijfster van HET tekstbureau Sterke Verhalen!

Meer informatie?

Neem contact met ons

<< Terug